tekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywny

czwartek, 1 marca 2018

Leczymy choroby stomatologiczne!

Chociaż wielu hodowców MCO się ze mną nie zgadza to ja wraz z właścicielami kastratów w tym temacie jesteśmy jednomyślni - te koty mają problemy z dziąsłami. Mój Haru jako młody kociak przy zmianie zębów zaczął mieć problemy z dziąsłami, wtedy to było tzw. "młodzieńcze zapalenie dziąseł", tylko jakoś po okresie wymiany zębów i długo po nic nie ustawało. Jako dorosły kot zawsze miał napuchnięte, czerwone i do tego krwawiące dziąsła. Niestety, mój rudzielec miał jeszcze jeden problem, kamień nazębny, który zaczął pojawiać się już w bardzo młodym wieku. Chciałabym Wam pokazać jak wywalczyłam dziąsła na tym zdjęciu poniżej, i jak walczę z kamieniem po dzień dzisiejszy. 


Nie mogłam czyścić Haru kamienia nazębnego tak jakbym chciała, bo każde gmeranie w jego kufie kończyło się obfitym krwawieniem z dziąseł, a co za tym idzie potem jego bólem przy jedzeniu. Zacznę może od tego jak wyleczyłam dziąsła, będę tutaj nudna, ale znowu dieta. Dziąsła rudzielca całkiem były wyleczone dopiero po dwóch latach bycia na BARF'ie. Przede wszystkim dieta bogata w kwasy omega 3, które działają przeciwzapalnie, podobnie jak duża ilość witaminy E, ale przede wszystkim to brak węglowodanów. Kot nie ma amylazy w ślinie i nie trawi węglowodanów, zostają one przyklejone do zębów i tworzą kamień, a sam kamień też może tworzyć stan zapalny. Potrzebował naprawdę dużo czasu na tej diecie, żeby dziąsła przestały puchnąć i krwawić. Dodam, że początkowo próbowałam go leczyć i sterydami, antybiotykami, homeopatią, ziołami, płynami, pastami i innymi cudami na kiju, żadnego efektu! Jedynie polecę przemywanie kufy naparem z szałwii, ale jedynie jako dodatek. W końcu jak już miałam ustabilizowaną sytuację z nerkami u Haru i z sercem postanowiłam w zeszłym roku poddać go narkozie wziewnej i usunąć w klinice kamień nazębny. Zabieg odbył się u Dr Hau, faktycznie, nie mogę narzekać, bo po zabiegu parametry nerkowe się nie zmieniły, wciąż wszystko jest w porządku, podobnie jak z sercem. Jednak nie został ten kamień tak fachowo usunięty jak się spodziewałam. W Krakowie nie ma dużego wyboru jeżeli chodzi o narkozę wziewną i czyszczenie zębów, także mam mieszane uczucia. Cena to 400zł, czy to dużo? Jak za tak prosty zabieg uważam, że tak, jednak za jakość narkozy trzeba płacić. 


Najważniejsza jest jednak profilaktyka! Teraz jak już zęby zostały wyczyszczone musiałam zadbać, aby sytuacja się nie powtórzyła i kamień się nie pojawił. Jedną z lepszych metod okazała się pasta z glinki kaolin

Przepis:
4g kaolinu +12 kropel soku z cytryny+10 kropel oleju roślinnego- wymieszać do uzyskania jednolitej konsystencji. Czyścić zęby gazikiem owiniętym na palcu.

Ja używam do czyszczenia szczoteczki dla dzieci, które zaczynają ząbkować. Jest mała i dość mięciutka, więc bez problemu mieści się w kufie i nie harata dziąseł. Olej roślinny, który używam aktualnie to olej z konopi, ale można też oliwę z oliwek, w końcu kot nie ma tego jeść. Ja raz w tygodniu przygotowuję taką pastę i czyszczę dość dokładnie ząbki. Ważne, aby po takim zabiegu dość obficie nagrodzić kota, bo to żadna przyjemność, nawet dla wychowanego pupila. 


Tutaj są moi wspomagacze do czyszczenia codziennego, niestety, ale przypadek mojego Haru jest na tyle ciężki, że tylko regularne mycie zębów wchodzi w grę. Do tej pomocy mam:

MAXI/GUARD OraZn- jest preparatem zalecanym do codziennej higieny jamy ustnej, charakteryzujący się wysoką akceptowalnością zarówno u psów jak i kotów. Dzięki unikalnej recepturze, opartej na wprowadzeniu bezsmakowego, zneutralizowanego cynku o pH 7 spełnia wymagania nawet najbardziej wybrednych zwierząt, takich jak koty i psy małych ras.

- neutralizuje przykry zapach z jamy ustnej
- ogranicza tworzenie się płytki nazębnej
- ogranicza ryzyko wystąpienia stanów zapalnych dziąseł. 

Używam go przeważnie dwa razy w tygodniu, czy daje efekty? Trudno mi powiedzieć, czy to właśnie on tak pomaga, czy raczej wszystko naraz, ale dużo osób chwali, a ja uznałam, że warto go mieć.

MAXI/GUARD Oral Celansing Wipes- łatwe w użyciu i przyjazne dla zwierząt ściereczki zawierające zneutralizowany cynk o pH 7.Specjalna faktura produktu zapewnia łagodne mechaniczne czyszczenie płytki nazębnej i bakterii powodujących nieprzyjemny zapach z pyska bez ryzyka uszkodzenia tkanki dziąseł. Zastosowany bezsmakowy środek odświeża oddech i bezpiecznie czyści jamę ustną zarówno psów jak i kotów.

Stosuję je codziennie, tuż przed snem czyszczę Haru nimi zęby dość dokładnie, nie tylko przecieram, ale staram się wręcz wcierać je w zęby. Zauważyłam efekty, teraz mogę nieco rzadziej stosować pastę z glinki kaolin, przykładowo raz w miesiącu. Przypuszczam, że to dobre rozwiązanie dla kotów, które nie są zbyt obsługiwalne, raczej każdemu uda się chociaż na chwilę włożyć te chusteczkę do kufy i coś przejechać po zębach. Nie wydaje mi się, aby miały one jakiś nieprzyjemny dla zwierzaka smak. Zdecydowanie ten produkt lubię najbardziej! 

Przez resztę cotygodniowego czyszczenia zębów szczoteczką zaczęłam używać STOMA-żel, to pasta do mycia zębów stworzona dla psów i kotów. Pachnie miętą, nie ma mięsnego smaku i jest fajna do takiego systematycznego mycia. Na pewno odświeża oddech, ale bez szczoteczki sama w sobie nie sądzę, aby dała radę z kamieniem czy stanem zapalnym. To stricte pod profilaktykę i tyle...