tekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywnytekst alternatywny

piątek, 17 sierpnia 2012

Zdrowe odżywianie, obalmy mity!

Kolejny dzień z BARFem... Haru dzisiaj dostał na obiad głównie królika, a dokładnie podroby: wątróbka, nerka oraz serce, kręgosłup i żebra zmielone (bałam się kości), błon i mięsa z królika oraz do smaku wołowina, którą tak uwielbia. Zjadł z apetytem królika, chociaż do nerki nie może się przekonać... cóż nie wszystko na raz :). A jeżeli nie będzie chciał jeść nerek to też nic się nie stanie.

Jednak to nie o tym głównie dzisiaj chciałam napisać. Chodzi mi o krowie mleko. Wiele źródeł podaje dzisiaj, że kot krowiego mleka pić nie powinien, gdyż nie trawi laktozy... Ja też do takich osób należałam, ale niedawno weterynarz, który zajmuje się Haru, rozwiał moje wątpliwości i pokazał mi nowy punkt widzenia. Nie wszyscy muszą się ze mną zgadzać czy też próbować.

Zacznijmy, więc od podstaw, kot jako małe kocie ssa mleko matki, które laktozę zawiera. Z wiekiem enzym trawienny laktozę wcale nie zanikł. Kot w dalszym ciągu trawić laktozę potrafi, nie jest w stanie tylko w wielkich ilościach. Ale mleko może być cennym źródłem dobrze przyswajalnego białka oraz cennych tłuszczy. Na pewno lepszy od mleka jest twaróg, ale o tym chyba wie każdy, że kot może się nim zajadać. Rzadko się pisze o tym co kot jeść powinien i ile... wszyscy ślepo wierzą firmom, które karmy dla kotów tworzą, która podkreślam nie przypominają w niczym kociej diety w naturze. Wiele osób powie, że przecież kot dorosły w naturze nie może mieć dostępu do mleka, owszem zgodzę się z tym jednakże lepiej podać białko z mleka niż roślinne, które głównie jest w karmach. Na pewno lepsze jest białko zwierzęce, ale jeżeli nasz kot lubi mleko to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to mleko mu dawać! Ja podaję takie prosto od krowy do 25ml dziennie. Mleko ze sklepów na pewno nie jest wiele warte, raczej nie ma sensu podawać go kotu, zwłaszcza tego UHT. Jednak jeżeli ktoś ma dostęp do krowiego mleka świeżego i tłustego to proszę się nie martwić tylko podawać.